Als IT-bedrijf van NMBS lost Ypto IT-problemen op én bedenkt het nieuwe digitale oplossingen. Dat doen we in nauwe samenwerking met onze klant en moederbedrijf, NMBS. De digitale transformatie van de Belgische spoorwegen is ons ultieme doel. En dat heeft een impact op zowel alle treinreizigers als alle NMBS-medewerkers.  

Onze medewerkers zijn specialisten met kennis van IT en van de complexe NMBS-organisatie. Samen gaan we uitdagende en innoverende projecten aan, waarbij vertrouwen, zelfsturing en initiatief nemen centraal staan. Een plek om het verschil te maken op zowel ecologisch als maatschappelijk vlak, én een plek om te groeien. Dat is Ypto. 

Onze realisaties

Ypto werkt als IT-afdeling van NMBS aan heel wat projecten. Samen met onze NMBS-collega’s en IT-partner TCS digitaliseren én innoveren we de reiservaring van zo’n 250 miljoen reizigers en werkervaring van 17.500 NMBS-medewerkers. Benieuwd naar de projecten waar wij zoal aan werken? Hier vind je een greep uit onze vele realisaties! 

 

SAP: de basis van de NMBS-processen

Iedereen binnen NMBS komt wel eens in aanraking met de NMBS SAP-applicaties die ervoor zorgen dat al de taken van onze medewerkers gepland, uitgevoerd en geregistreerd worden zodat er ook over kan gerapporteerd worden. De SAP-applicaties zijn de ondersteunende laag van vele NMBS-bedrijfsprocessen. Zo wordt SAP gebruikt in bijvoorbeeld ticketverkoop via de ticketverkoopmachines, het opmaken […]

Lees meer

Een eigen opleidingsplatform voor elke NMBS-medewerker

Zowel bij Ypto als bij NMBS wordt het aanbieden van extra opleidingen hoog in het vaandel gedragen. Daarom heeft Ypto in samenwerking met NMBS ervoor gezorgd dat elke NMBS-medewerker via YouTrain een eigen platform heeft waarop hij/zij alle informatie over opleidingen gecentraliseerd kan vinden. Op die manier kan elke medewerker zelf nagaan welke opleidingen voor hem/haar relevant […]

Lees meer

HR-vragen worden beantwoord door Norio

NMBS-medewerkers die HR-gerelateerde vragen hebben kunnen daarvoor chatbot Norio inschakelen. Norio is beschikbaar via Microsoft Teams, het NMBS-intranet en MyApps en kan 24/7 worden geconsulteerd. De chatbot wordt in eerste instantie ingezet om de HR-dienst te helpen bij het beantwoorden van HR-vragen van NMBS-medewerkers. Op die manier wordt de HR-dienst minder belast met eenvoudige vragen en kan het zich meer focussen op andere taken. 

Lees meer

Vlot digitaal communicatienetwerk in stations en werkplaatsen

Het radioproject heeft ervoor gezorgd dat zo’n 2000 NMBS-medewerkers een stuk vlotter bereikbaar zijn. Door de DMR-technologie van Motorola kunnen de gebruikers nu vanop veel grotere afstanden communiceren: in stations, tussen stations, met de seinhuizen, via het internet en zelfs over verschillende sites in heel België. Er zijn minder storingsbronnen tijdens radiogesprekken en er is […]

Lees meer

Jamal Amqrane,
IT Security Officer bij Ypto

Wat ik leuk vind bij Ypto, is dat de dingen niet stilstaan: Ypto en NMBS evolueren voortdurend. Na een paar jaar bij Ypto heb ik al veel verbeteringen gezien, zowel op het vlak van processen als van algemene beveiliging. Ik ben trots dat ik eraan heb kunnen meewerken en dat nog steeds elke dag opnieuw kan blijven doen. Samen zorgen we voor de bescherming van NMBS, haar medewerkers en klanten.

Meer over wat we doen