Ypto is het IT-bedrijf van NMBS en helpt mee de digitale transformatie van onze Belgische spoorwegen te realiseren. Zo digitaliseren we processen en bedenken we innovatieve oplossingen, waarbij de eindgebruiker telkens centraal staat. Dat doen we steeds in overleg met onze klant, NMBS. Ons werk heeft een voelbare impact op duizenden NMBS-medewerkers en miljoenen treinreizigers. Een ware uitdaging, die we elke dag trots aangaan! 

Onze droom
en langetermijnvisie

De digitalisering van het nationale reizigersverkeer. Dat is onze droom. Dat is waar we elke dag hard aan werken. En omdat we dat samen met onze klant, NMBS, kunnen doen, komen we in contact met de verschillende métiers van de boeiende spoorwegwereld. Of je nu werkt aan een mobiele app voor treinbegeleiders of het ERP-systeem voor werkplaatsen, samen zorgen we voor impact op de reiservaring en de veiligheid van miljoenen reizigers. 

Onze ambities gaan niet enkel over wat we willen bereiken, maar ook over de manier waarop we dat doen. Iedereen werkt volgens dezelfde waarden, zo bouwen we een vertrouwensrelatie op onder elkaar, maar ook met onze klant. Dat vertrouwen kan alleen maar groeien wanneer we onszelf elke dag verder professionaliseren en spiegelen aan de allerbeste standaarden. 

IT met impact

Als dochteronderneming van NMBS staat Ypto volledig in het teken van de Belgische spoorwegen. Maar hoe zijn Ypto en NMBS precies met elkaar verbonden? En hoe belangrijk is Ypto voor de toekomst van het treinverkeer? 

 

Hoe NMBS en Ypto samenwerken

Ypto zorgt enerzijds voor de goede werking van alle IT-systemen en doet (geplande) interventies om de digitale oplossingen zo goed mogelijk te laten werken. Daarbij zorgen we dat de hele NMBS-organisatie (cyber)veilig blijft. Anderzijds werken we projectgericht en maken we digitale oplossingen op vraag van NMBS. Dat doen we telkens in co-creatie met onze klant en onze outsourcingpartner, TCS. Als strategische partner geven we dan advies, steeds met het belang van onze klant in ons achterhoofd. 

Bekijk onze realisaties

Onze impact in cijfers

De digitale transformatie van onze Belgische spoorwegen mee helpen realiseren: wat wil dat nu concreet zeggen?  

 

250.000.000

treinreizigers en NMBS-medewerkers ondervinden een voelbare impact van onze digitale realisaties. 

3.200.000

papieren tickets besparen we per jaar uit dankzij onze NMBS-app. 

2

dagen hadden we nodig om 8000 NMBS-medewerkers van thuis te kunnen laten werken. 

Gwendoline Jonckheere,
Manager Support bij Ypto

Mensen laten groeien door hen vrijheid te geven maar nog steeds te ondersteunen, te inspireren, uit te dagen en te motiveren. Dat is wat mij voldoening geeft bij Ypto.

Meer over wat we doen

Leiderschap
en visie

De IT-wereld evolueert steeds sneller. De wereldwijde digitalisering transformeerde de inhoud van ons werk op enkele jaren tijd. En die continue verandering vergt steeds het beste van onze medewerkers. Voor hen is het belangrijk om een houvast te creëren tijdens het samenwerken: dat zijn onze standaarden en waarden.

Tegelijkertijd willen we voldoende vrijheid bieden voor onze mensen om hun professionele ontwikkeling zelf in handen te nemen. Het is die balans tussen omkadering en autonomie waar we als groeiend IT-bedrijf de volgende jaren in willen uitblinken. 

Onze bedrijfsstructuur

Om de hele NMBS-organisatie te kunnen digitaliseren hebben we verschillende afdelingen die elk gespecialiseerd zijn in een bepaald vakgebied. Zo kunnen we op alle vlakken veranderingen vlot laten verlopen. Elke afdeling bestaat zowel uit interne medewerkers als externe consultants. In totaal zijn we met een 700-tal mensen die de digitalisering mogelijk maken. 

 

Van IT analyse tot Cyber Security. Kom te weten over wat elk domein doet en welke vacatures we open hebben staan.