Treinbegeleiders:

Ypto zorgde voor ITRIS-apparatuur waarmee treinbegeleiders realtime-informatie kunnen bekijken en meer betalingsmogelijkheden kunnen aanbieden aan treinreizigers. 

Met de implementatie van de nieuwe vertrekprocedure werden treinbegeleiders ook uitgerust met smartwatches met GPS. Daarmee kunnen ze de aankomst- en vertrektijden van de trein bekijken en aanduiden wanneer de trein werkelijk is vertrokken.  

Treinbestuurders: 

In het eDrive-project werd het treinbesturingspersoneel uitgerust met een tablet en smartphone. Het project zorgde ervoor dat treinbestuurders hun werk sneller en gemakkelijker gedaan kregen. Treinbestuurders moesten voordien bijvoorbeeld eerst een papieren formulier ophalen in het depot voor ze hun rit mochten starten. Door de tablets en applicaties hoeven ze daar nu geen tijd meer aan te besteden en kan alles ook coronaproof gebeuren. Bovendien spaart deze digitalisering elke maand maar liefst 400 kg papier uit!  

Meer informatie

Deel dit artikel

FacebookLinkedInWhatsAppEmail

Ontdek andere realisaties

SAP: de basis van de NMBS-processen

Iedereen binnen NMBS komt wel eens in aanraking met de NMBS SAP-applicaties die ervoor zorgen dat al de taken van onze medewerkers gepland, uitgevoerd en geregistreerd worden zodat er ook over kan gerapporteerd worden. De SAP-applicaties zijn de ondersteunende laag van vele NMBS-bedrijfsprocessen. Zo wordt SAP gebruikt in bijvoorbeeld ticketverkoop via de ticketverkoopmachines, het opmaken […]

Lees meer

Een eigen opleidingsplatform voor elke NMBS-medewerker

Zowel bij Ypto als bij NMBS wordt het aanbieden van extra opleidingen hoog in het vaandel gedragen. Daarom heeft Ypto in samenwerking met NMBS ervoor gezorgd dat elke NMBS-medewerker via YouTrain een eigen platform heeft waarop hij/zij alle informatie over opleidingen gecentraliseerd kan vinden. Op die manier kan elke medewerker zelf nagaan welke opleidingen voor hem/haar relevant […]

Lees meer

HR-vragen worden beantwoord door Norio

NMBS-medewerkers die HR-gerelateerde vragen hebben kunnen daarvoor chatbot Norio inschakelen. Norio is beschikbaar via Microsoft Teams, het NMBS-intranet en MyApps en kan 24/7 worden geconsulteerd. De chatbot wordt in eerste instantie ingezet om de HR-dienst te helpen bij het beantwoorden van HR-vragen van NMBS-medewerkers. Op die manier wordt de HR-dienst minder belast met eenvoudige vragen en kan het zich meer focussen op andere taken. 

Lees meer

Vlot digitaal communicatienetwerk in stations en werkplaatsen

Het radioproject heeft ervoor gezorgd dat zo’n 2000 NMBS-medewerkers een stuk vlotter bereikbaar zijn. Door de DMR-technologie van Motorola kunnen de gebruikers nu vanop veel grotere afstanden communiceren: in stations, tussen stations, met de seinhuizen, via het internet en zelfs over verschillende sites in heel België. Er zijn minder storingsbronnen tijdens radiogesprekken en er is […]

Lees meer